سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، هرگاه بنده ای را دوست بدارد، او را از گناهانْ حفظ می کند و پاداشش را برابر چشمانش می نهد . [امام صادق علیه السلام]
etelaate omomi

 

درس چهارم:معجزه اونوع کتاب

ستاره ای بدرخشیدوماه مجلس شد

دل رمیده ای ماراانیس ومونس شد

نگار من به مکتب نرفت وخط ننوشت

به غمزه مسأله اموخت وصدمدرس شد

حافظ

سندو دلیل نبوت

هریک ازپیامبران نشانه‌ای‌داشتندواین نشانه‌هابرای نشان دادن

حقانیت وصداقت پیامبران بود.انسان های حق جوزمانی که این

نشانه هارامیدیدندبه حقانیت پیامبران پی برده وبه خدای یگانه ایمان

می آوردند.این نشانه هارامعجزه گویند.

برای مثال معجزه حضرت موسی(ع)یکی عصایش بودکه به مارتبدیل

میشدودیگری دستشان بودکه زمانی که دستشان راازگریبانشان را

خارج میکردندبانورخوهمه جاراروشن میکرد.

ازمعجزات حضرت عیسی نمیزمیتوان به زنده کردن مردگان ونیز

علاج بیماران لاعلاج اشاره کرد.

معجزه هابه اذن خداوندمتعال انجام میشدوفقط جهت اثبات گفته های

پیامبران مورد استفاده قرارمیگرفت.

برخی ازپیامبران گذشته نیز کتاابهیی داشته انداما کتابهایشان

دلیل برنبوتشان نبودومعجزه محسوب نمیشد.

پیامبراسلام نیزمانندسایرپیامبران معجزاتی داشتنداماقرآن کریم

بزرگترین معجزه ایشان ووسیله اثبات نبوت ایشان است.

خداوندمخالفان اسلام وکسانی که به قرآن کریم شک دارندرابه مبارزه دعوت میکندکه اسم این مبارزه «تحدّی»است.دراین مبارزه

ازمخالفان خواسته میشودکه اگرمیتوانندحتی یک سوره مانندسوره های

قرآن بیاورنداماباگذشت چهارده قرن هنوزنتوانسته اندسوره‌ای

مانندسوره مبارکه کوثرکه کوچکترین سوره قرآن کریم است را

بیاورندکه دانشمندان ومتخصصان آنراباسوره ای ازقرآن برابربدانند

درحالی که آسان ترین راه برای غیرالهی نشان دادن قرآن کریم

یابرحق نبودن پیامبراکرم بود.

ختم نبوت ومعجزه جاویدان

ازانجاکه حضرت محمد(ص)آخرین پیامبربودوتعلیمات وسنت ایشان

برای همه نسل هاست سندنبوت ایشان نیزکه درهمه زمان هاحضور

داردهم اکنون نیزمخالفان رابه مبارزه دعوت میکند.

اگرمعجزه پیامبراکرم ازنوع علم وفرهنگ نبودنمی‌تواست گواهی حاضر

ومناسب برحقانیت ایشان باشد.

شگفتی بیشتراین معجزه الهی درآن است که بازگذشت زمان همه

کتابهاکهنه میشونداماقرآن مجیدنه تنهاکهنه نشده است بلکه روزبه

روزتازه ترمیشودوباپیشرفت علم وگذشت زمان مارابه قله های

رفیع علم ومعرفت می رساند.

این معجزه مناسب افرادفرهنگی ودانشمنداست وبه همین دلیل

باپیشرفت هرچه بیشترعلم اعجازقرآن کریم نیزبیشتآشکارمیشود.

وقتی به آثاربزرگترین دانشمندان جهان مانند:افلاطون وسقراط

یاپاسکال ونیتن ویاحتی ابن سیناوخواجه نصیرورازی نگاه میکنیم

درمیابیم که این آثارباگذشت زمان کهنه شده اندوبعضی از

جملات انهاابتدایی اند ویااشتباهی بزرگ مرتکب شده اند

وباپیشرفت علم اشتباهات آنهانیزبیشتروبیشترآشکارمیشود

ومردم گرچهازبزرگی ارآنهایادمیکنندامامیدانندکه آنها

اشتباهات بزرگی هم داشته اند.

جنبه های اعجازقرآن کریم

 1)نشانه های لفظی وظاهری

هرکس که اندکی بازبان عربی آشناباشدپس ازانس باقرآن به راحتی

درمیابدکه نمونه جملات وکاربردهای این چنین ماهرانه رادرهیچ

جای دنیانیتواندپیداکند.لحن آهنگین،زیبایی های لفظی، فصاحت و

بلاغت قرآن کریم گواه براین موضوع است.

بااین که بیشترسوره های قرآن به خصوص سوره های بلنددر

زمان های مختلف نازل شده انداماازچنان فصاحت وبلاغتی

برخوردارندکه درآنهاجای هیچ یک ازکلامات رانمیتوان تغییر

دادویالفظی رابه جای لفظی دیگربه کاربرد.

 

نشانه های محتوایی ومعنایی

محتوای کتاب شریف قرآن ویژگی هایی داردکه نمیتواندسخن هیچ

دانشمندی باشدچه برسدبه فردی بیسوادکه قبلا حتی یک خط هم ننوشته

است.اساساًقرآن کریم ارچنان اوج معنایی قراردارداگرهمه انسانه

یکدیگرراکمک کنندنمیتوانندسوره ای مانندآن بیاورند.

حال ای ویژگی هاراباهم بررسی میکنیم.

الف)انسجام درونی درعین نزول تدریجی:

وقتی اثاردانشمندان بزرگ رابررسی میکنیم درمیابیم که آثاراولیه آنان

باآثارزمان پختگی وکمالشان بسیارمتفاوت است ودراکثرمواردآنهادر

کتب جدیدشان تجدیدنظرکرده وسعی درجبران اشتباهاتشان درکتب

قبلیشان هستند.بااین که قرآن کریم دارای6236آیه است ودرطول

بیست وسه سال نازل شده ودرعین حال درباره موضوعات متفاوتی

همچون:توحید،معاد،انسان،نظام خلقت،سرگذشت پیامبران،نظام اجتماعی

اخلاق‌واحکام صحبت میکندنه  تنهاکوچکترین تعارض وناهماهنگی در

آن مشاهده  نمیشودبلکه دقیق ترازاعضای بدن هستند.

خداونددرباره این ویژگی درقرآن کریم چنین می‌فرماید:

ب)تأثیرناپذیری وتبعیت نکردن ازفرهنگ وعقایدزمانه:

درهردوره ای ازمانها مجموعه ای ازافکارواعتقادات ورفتارهای مردم

رافرهنگ ان مردم مینامیدمدکه همه افرادراکم وبیش تحت تاثیر

قرارمیداد.درزمان نزول قرآن کریم فرهنگ مردم حجازغلط و

پرازآداب ورسوم خرافی بودآنهاخانه کعبه رابه بت خانه تبدیل کرده

بودند.اماقرآن کریم ذره ازاین فرهنگ نادرست تاثیرنپذیرفت

وحتی به اصلاح امورجامعه پرداخت وانسان هارابه دستیابی به

آرمانهای بزرگ بشیریت که همان برابری وبرادری افراداست فراخواند.

طرح این گونه موضوع ههادرفضای جاهلانه آن روزهابالاترین جنبه

اعجازقرآن کریم است.

ج)جامعیت وهمه جابه بودن:

قرآن کریم درحدودپانزده سال پیش نازل شدآن هم درجامعه ای

به دورازفرنگ ودانش ومعرفت بااین حال قرآن درموردتمامی‌امور

مهم زندگی انسان ها سخن گفته است وفقط به سخن گفتن دررابطه با

معنویت وآخرت ورابطه انسان باخداوندسخن نگفته ودرباره مسائل

دنیوی ومادی نیزمانندمسائل اجتماعی وسیاسی وروابط میان انسانها

وسایرمواردی که درهدایت انسانهادخیل بوده سخن گفته است.

د)تازگی وشادابی دائمی:

باپیشرفت دانش وفرهنگ معمولاقسمتی ازافکارواندیشه های‌قدیمی تر

جای خودرابه اندیشه های جدیدترمیدهند.امامیبینیم که باگذشت زمان

وپیشرفت دانش افق های روشن تری ازقرآن پیش روی ماگسترده

میشود.

این کتاب ،کتاب دیروزها،امروزهاوفرداهای نسل بشراست.

امّی بودن پیامبر(ص)ونوع اعجازایشان:

یکی دیگرارمعجزات قرآن کریم این بودکه قرآن توسط فردی‌امّی 

یعنی بیسوادعرضه شد.مورخان نوشته اندکه درزمان تولدحضرت محمد

آموختن علم مرسوم نبوده است.پیامبرنیزکه قبل ازبه دنیاآمدن پدرش

راازدست داد وپس ازمدتی نیزمادرخودراازدست دادمطابق رسم

درس نخواند.درعین حال درهمان ابتدای بعثت آیاتی درموردبرترین

معارف زندگی برمردم خواندکه همه عارفان رانیزبه تکاپوواداشت.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط فاطمه بادکبود 89/9/11:: 9:58 عصر     |     () نظر