سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سودمندترینِ گنج ها، دوستی دل هاست . [امام علی علیه السلام]
etelaate omomi

 

ویژگی های پیامبران

        3)عصمت

       2)اعجاز

       1)وحی

کلمه وحی درقرآن کریم برای مواردمختلف به کاررفته واختصاص

به پیامبران ندارد.اماعالی ترین درجه آن که مخصوص پیامبران

است به معنی القای معانی ومعارف به قلب پیامبرازسوی خداوند

وسخن گفتن خداوجبرئیل بااوست.ازطریق وحی برنامه دعوت الهی

به پیامبران داده میشدوآنان این برنامه رابه مردم ابلاغ میکردند.

2)اعجاز:

 

هرپیامبریک یاچنداثرفوق قدرت بشرارائه میدهدتابدین وسیله مردم دریابند

که وی باخداوندارتباط داردومأموربه پیامبری شده است.این آثارنشان دهنده

بهرمندی پیامبران ازقدرت ونیروی خارق العاده‌ی خداوندی است.قرآن‌کریم

این آثارخارق العاده را«آیت»یعنی نشانه وعلامت نبوت میخواندودانشمندان

اسلامی آن را«معجزه‌»مینامند.زیراعجزوناتوانی سایرافرادراآشکارمیسازد.

3)عصمت

پیامبرزمانی میتواندمسؤلیت‌خودرابه درستی انجام دهدکه‌تحت تأثیرهواهای

نفسانی قرارنگیردومرتکب خطا وگناه واشتباه نشود.مردم نیزمیتوانندگفته ها

وهدایت های وی رابپذیرندکه مطمئن باشندهیچ گاه مرتکب گناه واشتباه

نمیشوند.اگرآنان احتمال دهندکه پیامبرانشان گناه میکنندودچارخطامیشوند

به اواعتمادنمیکنندوازاوپیروی نخواهندکرد.بنابراین پیامبران نه تنهابایددر

اجرای مأموریت خودازگناه واشتباه مصون باشندبلکه این عصمت بایددر

مجموعه رفتارآنهامتجلی شود.درغیراین صورت مردم کردارناشایست آنهارا

دلیل بردروغگویی آنهامیدانندوبه آنهااعتمادنمیکنند.بالاترازهمه ضرورت

عصمت‌درحوزه مسئولیتهای مربوط به رسالت است زیرااگرپیامبری در

دریافت وابلاغ وحی معصوم نباشددین الهی به درستی به مردم نمیرسدو

امکان هدایت ازمردم سلب میشود.اگرپیامبری درمقام تعلیم وتبیین دین

معصوم نباشدامکان انحراف درتعالیم الهی پیدامیشودواعتمادمردم به دین

ازدست میرود.اگرپیامبری درهنگام اجرای فرمان های الهی معصومین نباشد

امکان داردکارهای مخالف دستورات الهی‌انجام دهدومردم نیزازاوسرمشق

بگیرندوبه گمراهی وانحراف مبتلاشوند.هرپیامبری اسوه والگوی پیروان

خوددرعمل دردین الهی است.اگرپیامبری مرتکب گناه واشتباه شودمردم

رفتارهای وی رااسوه ونمونه قرارخواهنددادومانندعمل او خواهندکرد.

آیایک مانع بیرونی‌پیامبران راازارتکاب به گناه بازمیدارد؟یاخودبه  اختیاربه

سمت گناه نمیروند؟

پیامبران باوجودمقام ومنزلتی که دارندانسان اندوکارهای خودرابااختیارانجام

میدهندوبابهره مندی ازالطاف الهی چنان مرتبه ای ازایمان وتقوادارندکه هیچ

گاه به سوی گناه نمیروندهمچنین ازچنان بینش عمیقی بربرمبای همین خبرالهی پیامبراکرم (ص)همواره خودراآخرین پیامبرالهی

معرفی میفرمودتامردم ازاین موضوع باخبرشوندوبدانندکه پس ازایشان

پیامبری‌نخواهدآمدوهرکس ادعای پیامبری کنددروغ میگوید.

پیامبراکرم (ص)به حضرت علی (ع)میفرمود:

«توبرای من به منزله هارون برای موسی هستی‌بااین تفاوت که پس ازمن

پیامبری نخواهدآمد.»

چه عواملی باعث آن شدکه دیگرپیامبری برگزیده وفرستاده نشودوشریعت

پیامبر(ص)شریعت جاویدان معرفی گردد؟

خوردارندکه به خطاگرفتارنمیشودند.

1)آمادگی جامع بشری برای دریافت برنامه کامل زندگی:

گفتیم یکی ازعوامل بعثت پیامبرجدیدپایین بودن سطح درک وفهم انسانها

وعدم توانایی آنهادرگرفتن برنامه کامل زندگی بوددرعصرنزول قرآن رشد

عقلی به میزانی رسیده بودکه بتواندکامل ترین برنامه رادریافت کندوبه‌کمک

این برنامه‌‌بتواندپاسخ نیازهای فردی واجتماعی خودرابه دست آورددرواقع

انسان ها وارددوره بلوغ فکری شده بودندومیتوانستندباتفکردرمعارف‌قرآنی

درهای معرفت رابه روی خودبگشایندوبه همین جهت مدت اندکی پس از

ظهوراسلام وگسترش آن درمیان مردم متمئن آن روز دانشمندان بزرگی به

تبیین قرآن وتعلیمات دین پرداختندوفرهنگ بزرگ اسلامی راپایه گذاری

کردند.

2)حفظ قرآن کریم ازتحریف:

درپرتوعنایت الهی واراده خداوندی واهتمامی که پیامبراکرم(ص)درجمع

آوری قرآن داشتونیزدرپی رشدانسانهاوباتلاش وکوشش مسلمانان

دردورهای‌مختلف این کتاب دشارتحریف نشدوهیچ کلمه ای برآن افزوده

یاازآن کم نگردید.کتاب های آسمانی گذشته مناسب زمان خویش بودندوبه

نیازهای آینده گان پاسخ نمیدادند.درنتیجه لازم بودکتاب دیگری بیاید

که مناسب زمان های بعدباشدهمچنین آن کتاب ها تحریف میشدند.به همین

جهت میبایست کتاب دیگری بیایدکه دارای اعتبارباشداماقرآن کریم هم کامل

وشامل برنامه ای برای همه زمان ها هم مصون ومحفوظ ازتحریف است.

پس به تکمیل وتصحیح نیازنداردوبه پیامبروکتابی پس ازآن احتیاجی نیست.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط فاطمه بادکبود 89/9/11:: 3:16 عصر     |     () نظر